a gdybyśmy nigdy się nie spotkali?

Wśród tysiąca egzystencjalnych pytań, które stawiam sobie co drugi dzień, jest kilka wyśpiewanych przez Annę Marię Jopek:

A gybyśmy nigdy się nie spotkali
Minęli na życia tle? (…)
A gdybyśmy nie pokochali nigdy
Zgubili, spóźnili się?
Byliby z nas ludzie zupełnie inni.
A czy szczęśliwi, kto wie?

Jopek pyta w sposób poetycki, pełen metafor. Ja pytam tak po prostu: “Co by było gdybyśmy się nie spotkali/ spotkały?”
Jopek pyta w kontekście relacji damsko-męskich. Ja pytam w szerszym, uniwersalnym kontekście.
Bylibyśmy zapewne inni. Być może szczęśliwsi. Kto wie.

Ale uznano,
Że jedyny raz na Ziemi
Na jedną chwilę, ty i ja
Mamy odnaleźć się
I zwykłe to zdarzenie może odmienić cały świat.

Nie da się tego piękniej wyrazić.

Wiem na pewno, że w życiu nie ma przypadkowych spotkań. Bóg skrupulatnie prowadzi kalendarze naszego życia: umawia nas ze sobą za naszymi plecami i tak wpadamy na siebie na środku świata. 

Wszystkich, których spotkałam w życiu, musiałam spotkać. 

Inaczej nie byłabym sobą. 

Leave a Reply

